A C-vitamin 10 legfontosabb forrásaa

Egészséges életmód és táplálkozás
A C-vitamin 10 legfontosabb forrása Immunrendszerünk érdekében nagyon fontos a C-vitamin napi szintű pótlása - ha ugyanis alacsonyabb a C-vitamin szintünk a kelleténél, akkor sokkal könnyebben leszünk betegek. Lássuk, mivel tudjuk bevinni a szervezetünkbe a legegyszerűbben! 10. Eper Egy csésze félbevágott e...

Milyen vitaminokat szedjünk télen?

Egészséges életmód és táplálkozás
Milyen vitaminokat szedjünk télen? A hideg téli időszak alapos felkészülést igényel annak érdekében, hogy szervezetünk gond nélkül vészelhesse át ezeket a hónapokat. Különösen igaz ez a vitaminok tekintetében, amelyek megfelelő mennyiségű bevitele ilyenkor bizony igényel némi tudatosságot. Ezért kell vitaminok...

Kéttannyelvű angol verseny a Rákócziban

Helyi hírek
Kéttannyelvű angol verseny a Rákócziban Első alkalommal rendezett angol versenyt a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai Oktatási Központ a kéttannyelvű oktatásban résztvevő diákok számára február 22-én a Rákóczi Zsigmond Református Általános iskolában. Az esemény első fordulóján az 5. c osztályos tanulók vet...

Régészeti előadás a Rákócziban

Helyi hírek
Régészeti előadás a Rákócziban Régészeti előadást tartottak február 7-én a Rákóczi Zsigmond Református Általános Iskolában. A harmadikos diákoknak Pintye Gábor, a nyíregyházi Jósa András Múzeum régésze tartott interaktív előadást. Többek között szó esett arról, hogyan is dolgozik egy régész, mely területeken é...

Jobb iskolai teljesítmény napi fél óra mozgással?

Testmozgás, sport
Jobb iskolai teljesítmény napi fél óra mozgással? A tanulási nehézségek kialakulásában az esetek 70%-ában szerepet játszik az idegrendszer alulszervezettsége, részleges éretlensége, esetleg sérülése. Meghatározott mozgásformákkal az idegrendszer más és más területeit stimulálhatjuk, ezen keresztül pedig jelent...
Szabadidő
Borítókép

A televíziós mesék és a gyerekek

Gyerekkoromban nagyon szerettem tévét nézni, úgy emlékszem akkoriban nagyon kedves mesék voltak, ma is gyakran keresem meg gyermekeimnek a Pumuklit, vagy a Hupikék Törpikéket, Mézga családot, Pom-pom kalandjait, Hófehérkét, Tom és Jerryt vagy a Magyar Népmeséket. Nem vagyok egy mai gyártmány, de a Süsüt és a Kockásfülű nyúl mellett az Atom Antit és a Gumimacik meséit is nagyon élveztem.

Ehhez képest ha most kapcsolok mesét a tévében, néha meglepődöm. Nagyon ritkán találok olyat, amelyet nyugodt szívvel a gyerekekre hagyhatok és nem kell időnként benéznem a konyhából, vajon miről is szól a történet, mennyit verekednek benne, milyen kardozós, lövöldözős jelenetekkel van tele, vagy netán valami túl modern animációs rettenetet néznek ennyire csendben?

Közhely, de épp ezért is igaz: manapság a televízió neveli a gyerekeket. Sok szülő borzasztóan leterhelt, vagy fáradt, vagy épp "nemtörődöm" és azért ülteti a készülék elé a lurkókat, de sok esetben a gyerekek megnövekedett igényei is közrejátszanak. Megértem azt a szülőt is, akinek hosszú munkanap után kevésbé fárasztó a televíziós mese bekapcsolása, mint saját történeteket kitalálni, filmet vetíteni, mondókázni a gyerekekkel, mindig izgalmas játékot keresni, folyton megújulni. Alkalmanként nem rossz dolog, ha kéznél van a tévékapcsoló.

A baj az, hogy a készüléken keresztül a gyerekek nem tudják megfelelően megszűrni a látott információkat, s az esetek többségében segítséget sem kapnak az információk helyes értelmezéséhez. A rosszul megválasztott mesék pedig szorongást, magatartási zavarokat, agressziót szülhetnek a későbbiekben.

A régi mesékben is voltak nyilván félelmetesebb elemek, de azokban mindig volt a végén levonható tanulság, s nem tartalmaztak annyi gonosz részt, mint némelyik modern mai történet, melyben nem biztos, hogy a "jó győz és elnyeri jutalmát".

A kisgyerekek még nem elég érettek a műsorok megválasztására, ez a felelősség a szülőket terheli. Megoldás lehet, ha folyamatosan teszteljük a gyermekműsorokat, legyünk naprakészek a mese világában, figyeljük meg a szövegét, szókincsét, van-e benne agresszív tartalom és főleg: a mese végén hogy érzi magát a gyermekünk, miként értelmezi a látottakat.

Hogy a televíziós mesenézésnek vajon vannak-e káros hatásai a gyerekek számára, erről hosszan lehetne érvelni és ellenérvelni. Azt gondolom, amíg a mértékletesség a fő szempont és a jól megválogatott meséket tartjuk szem előtt, - melyet a szülővel közösen meg lehet vitatni -, nem ártalmas a gyerekekre nézve.

A televízió sosem lehet központi hely, de alkalmanként nagyon jó szolgálatot tehet.

Ha pedig úgy gondoljuk, további élményekre vágyunk a mesék világát illetően s még naprakészebbek szeretnénk lenni, vagy engedni szeretnénk a gyermekünk nyomásának, válasszunk egy mindenkinek, minden szempontból megfelelő mesefilmet (ha van ilyen) és menjünk el közösen a családdal hétvégén az egyik moziba.

Mi megtettük, s míg a nagyfiam és apukája nagyon élvezte a mesét, addig a négyévesemmel a vetítés felénél kijöttünk, őt ugyanis sokkal jobban érdekelte a mozgólépcső.

Forrás: www.hajraegeszseg.hu, Szerző: Martinka Dia

  Széchenyi 2020