A C-vitamin 10 legfontosabb forrásaa

Egészséges életmód és táplálkozás
A C-vitamin 10 legfontosabb forrása Immunrendszerünk érdekében nagyon fontos a C-vitamin napi szintű pótlása - ha ugyanis alacsonyabb a C-vitamin szintünk a kelleténél, akkor sokkal könnyebben leszünk betegek. Lássuk, mivel tudjuk bevinni a szervezetünkbe a legegyszerűbben! 10. Eper Egy csésze félbevágott e...

Milyen vitaminokat szedjünk télen?

Egészséges életmód és táplálkozás
Milyen vitaminokat szedjünk télen? A hideg téli időszak alapos felkészülést igényel annak érdekében, hogy szervezetünk gond nélkül vészelhesse át ezeket a hónapokat. Különösen igaz ez a vitaminok tekintetében, amelyek megfelelő mennyiségű bevitele ilyenkor bizony igényel némi tudatosságot. Ezért kell vitaminok...

Kéttannyelvű angol verseny a Rákócziban

Helyi hírek
Kéttannyelvű angol verseny a Rákócziban Első alkalommal rendezett angol versenyt a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai Oktatási Központ a kéttannyelvű oktatásban résztvevő diákok számára február 22-én a Rákóczi Zsigmond Református Általános iskolában. Az esemény első fordulóján az 5. c osztályos tanulók vet...

Régészeti előadás a Rákócziban

Helyi hírek
Régészeti előadás a Rákócziban Régészeti előadást tartottak február 7-én a Rákóczi Zsigmond Református Általános Iskolában. A harmadikos diákoknak Pintye Gábor, a nyíregyházi Jósa András Múzeum régésze tartott interaktív előadást. Többek között szó esett arról, hogyan is dolgozik egy régész, mely területeken é...

Jobb iskolai teljesítmény napi fél óra mozgással?

Testmozgás, sport
Jobb iskolai teljesítmény napi fél óra mozgással? A tanulási nehézségek kialakulásában az esetek 70%-ában szerepet játszik az idegrendszer alulszervezettsége, részleges éretlensége, esetleg sérülése. Meghatározott mozgásformákkal az idegrendszer más és más területeit stimulálhatjuk, ezen keresztül pedig jelent...
Család, gyermeknevelés
Borítókép

Amikor a gyerek hisztizik... Ne szégyelljük, hanem kezeljük!

A gyerek hisztijének kezelése már csak azért sem egyszerű dolog, mert ha nyilvános helyen zajlik, akkor általában a kívülállók rosszalló tekintete, esetleges megjegyzései a legtöbb szülőben még inkább feszültséget kelt, fokozza a stresszt. Ennek ellenére fontos, hogy a szülőket ne az vezérelje a gyerek hisztijének lereagálásakor, hogy másoknak megfeleljenek, mások rosszallását elkerüljék.

Bármennyire is nehéz kizárni a külvilágot, a másoknak való megfelelés rossz tanácsadó ebben a helyzetben. Ugyanis, ha a szülő ilyenkor arra koncentrál, hogy mit szólnak mások, akkor vagy agresszív módon (kiabálva), vagy megadó (engedő) magatartással igyekszik véget vetni minél hamarabb a hisztinek. Amikor azonban egy gyerek toporzékol, verekszik, sír, mi több üvölt, vagyis hisztizik, tulajdonképpen egy beszűkült állapotba kerül, ilyenkor nem segít a helyzeten, ha a szülő is kiabál, de hosszú távon az sem jó taktika, ha engedünk.

De akkor hogyan érdemes kezelni a gyerekek hisztijét, milyen egy konstruktív szülői hozzáállás ezekben a helyzetekben?

A hiszti nem örökletes, de mértékét befolyásolja a gyerek temperamentuma. A személyiségfejlődés természetes része, hogy a babakorszakra jellemző tehetetlenségi állapot megváltozik, beindul az énhatékonyság határainak feszegetése, az akarat kifejezése és érvényre jutatása.

A hisztit jól kezelni csak úgy lehet, ha nem az motivál minket elsősorban, hogy mit szólnak mások. Fontos, hogy képesek legyünk szülőként első körben elfogadni azt, hogy igen, a mi gyerekünk is hisztizik, de ez nem a mi nevelésünk kudarca, hanem egy kvázi életkori sajátosság, melyet megértő szülői hozzáállással érdemes lereagálni. Ez nem azt jelenti, hogy teret adunk a hisztinek, főleg azokban az esetekben nem, ha a gyerek a szülőt akarja rábírni ezzel a viselkedéssel valamilyen cselekedetre. Ugyanakkor nem elvárható, hogy egy kisgyerek teljesen passzív módon fogadja el a történéseket maga körül. Kisebb dolgokban (például: milyen színű zoknit vegyen fel) érdemes hagyni, hogy a gyerek választhasson.

Mivel a hiszti (főleg ha nagyon belelovalja magát a gyerek) egy meglehetősen beszűkült tudatállapot, első feladat nem a nevelési kérdések megbeszélése, hanem a kizökkentés, mely történhet figyelemeltereléssel, vagy humor segítségével. Sok szülő úgy gondolja, had tomboljon a gyerek, akkor sem enged a hisztinek. A manipulációnak tényleg nem szabad bedőlni, de az állapot megszűntetése nem jelenti azt, hogy engedünk a gyerek akaratának. Jó módszer lehet az elkülönítés, de ilyenkor fontos, hogy ezt ne dühből, agresszív módon hajtsuk végre, hanem higgadtan, szeretve.

A gyereknek azt kell éreznie, hogy a szülő nem enged teret ennek a viselkedésnek, elítéli azt, de őt szereti, elfogadja úgy, ahogy van.

Vagyis a rugalmasság és a következetesség elvének egyszerre kellene megfelelnünk szülőként, melyet sikeresen mérlegeléssel tudunk megvalósítani a gyakorlatban. Hagyjunk teret bizonyos választási helyzetekben a gyerekeknek, de a szülői kompetenciát igénylő helyzetek megoldását, eldöntését, ne engedjük ki a kezünkből. Ha pedig engedünk, feltételekkel tehetjük kontrollálhatóbbá a helyzetet, tehát választhat a gyerek, de csak feltételek között.

Forrás: www.hajraegeszseg.hu

  Széchenyi 2020