A C-vitamin 10 legfontosabb forrásaa

Egészséges életmód és táplálkozás
A C-vitamin 10 legfontosabb forrása Immunrendszerünk érdekében nagyon fontos a C-vitamin napi szintű pótlása - ha ugyanis alacsonyabb a C-vitamin szintünk a kelleténél, akkor sokkal könnyebben leszünk betegek. Lássuk, mivel tudjuk bevinni a szervezetünkbe a legegyszerűbben! 10. Eper Egy csésze félbevágott e...

Milyen vitaminokat szedjünk télen?

Egészséges életmód és táplálkozás
Milyen vitaminokat szedjünk télen? A hideg téli időszak alapos felkészülést igényel annak érdekében, hogy szervezetünk gond nélkül vészelhesse át ezeket a hónapokat. Különösen igaz ez a vitaminok tekintetében, amelyek megfelelő mennyiségű bevitele ilyenkor bizony igényel némi tudatosságot. Ezért kell vitaminok...

Kéttannyelvű angol verseny a Rákócziban

Helyi hírek
Kéttannyelvű angol verseny a Rákócziban Első alkalommal rendezett angol versenyt a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai Oktatási Központ a kéttannyelvű oktatásban résztvevő diákok számára február 22-én a Rákóczi Zsigmond Református Általános iskolában. Az esemény első fordulóján az 5. c osztályos tanulók vet...

Régészeti előadás a Rákócziban

Helyi hírek
Régészeti előadás a Rákócziban Régészeti előadást tartottak február 7-én a Rákóczi Zsigmond Református Általános Iskolában. A harmadikos diákoknak Pintye Gábor, a nyíregyházi Jósa András Múzeum régésze tartott interaktív előadást. Többek között szó esett arról, hogyan is dolgozik egy régész, mely területeken é...

Jobb iskolai teljesítmény napi fél óra mozgással?

Testmozgás, sport
Jobb iskolai teljesítmény napi fél óra mozgással? A tanulási nehézségek kialakulásában az esetek 70%-ában szerepet játszik az idegrendszer alulszervezettsége, részleges éretlensége, esetleg sérülése. Meghatározott mozgásformákkal az idegrendszer más és más területeit stimulálhatjuk, ezen keresztül pedig jelent...
Család, gyermeknevelés
Borítókép

A testvérkapcsolatok különleges természete

Azt már nagyon sokszor és sokféleképpen hangsúlyozták, hogy a szülőkkel való kapcsolat, mennyire meghatározza életünket, személyiségünket. De ezt teszik a testvérkapcsolatok is, nevelő, szocializációs hatásuk jelentős.

Az egygyermekes családok határozott kisebbséget alkotnak világszerte. Míg az első szülésnél a szülővé válás igénye jelenik meg motivációként elsősorban, addig a második gyermek világrahozatalának gondolatát, vágyát általában az elsőszülött érdekei keltik életre a szülőkben.

A második gyermek vállalását, ahogyan a fentiekben már írtuk, sokszor az a szülői elgondolás motiválja, hogy kell egy játszótárs az elsőszülöttnek. Persze a testvérek szerepe kulturálisan és történeti szempontból is nagy változatosságot mutat. Régebben a nagyobb testvérek, mint gondozók jelentek meg. De ma már főként az iparosodott társadalmakban a nagyobb gyerekek kevésbé felelnek kisebb testvéreikért.

A nagyobb testvér megjelenhet a mester szerepében, aki példát ad és tanít. Ugyanakkor kutatások szerint 7-8 éves korig a nagyobbak inkább átveszik a kicsik feladatát, helyettük válaszolnak, de nem magyarázzák el és nem is segítenek nekik. Vannak olyan amerikai és japán vizsgálatok, amelyek arra is rámutattak, hogy a nagyobb testvérek elősegítik a kisebbek szociális nézőpontváltási készségének kialakulását. Ez a készség azt jelenti, hogy a kisgyerek megtanulja, hogy másoknak is van vélekedése a dolgokról és ez nem feltétlenül azonos a saját nézőpontjukkal.

A játék fontos közvetítő szerepet tölt be abban, hogy a nagyobb testvérek hatással vannak a kisebbekre. Míg mindannyian kicsik, addig az utánzás dominál. A kistestvérek 4 éves kortól kezdődően tudnak egyre aktívabb szerepet játszani a nagy testvérrel való kapcsolatban. És ettől kezdődően az interakciókban is határozottabb szerepet tudnak betölteni.

Összességében a testvérkapcsolatok ambivalens természetűek, hiszen a kötődés és szeretet mellett szinte mindig ott van a versengés is. Küzdelem a szülők figyelméért és szeretetéért. Ha az elsőszülött még nem érte el a 4 éves kort és kistestvére születik, akkor még különösen megjelenhet a féltékenység és az érzelmi zaklatottság.

A testvérkapcsolatok természetét sok minden befolyásolja, a testvérek kora, neme, temperamentuma, és maga a családi légkör is. A szülők egymással való kapcsolata is jelentősen meghatározza a testvérkapcsolatok milyenségét. Például ha a szülők sokat veszekednek, vagy éppen egy elmérgesedett válófélben vannak, akkor ez az ellenségeskedés gyakran „rátelepszik” a testvérek közötti kapcsolatra is.

A szülők általában szeretik hangsúlyozni, hogy mindegyik gyereküket ugyanúgy szeretik, de ez valójában nem lehetséges és nem is szükséges. Hiszen minden gyereknek másra lehet szüksége. A szülők nem tudják egyformán kezelni a gyerekeiket, hiszen nevelési bánásmódjukban meghatározó, a gyerek életkora, neme, és az hogy hányadiként érkezett a családban. Tudattalanul is alkalmazkodnak a gyerekeik személyiségéhez is. Ez így természetes, és normális módon ez a különbségtétel a méltányoláson alapszik. Ha viszont az egyik gyerek ezt negatív megkülönböztetésnek éli meg, az a testvérek viszonyára is rányomja a bélyegét.

Forrás: www.hajraegeszseg.hu

Fotó: sxc.hu

 

  Széchenyi 2020